Gęsta ślina – o czym świadczy?

Ślina to biologiczna wydzielina produkowana przez organizm człowieka. Stanowi ona materiał laboratoryjny, w którym można oznaczyć poziom przeciwciał, leków oraz używek. Zmiana jej wyglądu albo gęstości może wynikać z rozwijających się w ciele różnych schorzeń. Układ współczulny i przywspółczulny odpowiada za regulowanie jej składu i ilości. Gęsta ślina może być oznaką choroby refluksowej przełyku, przerostu migdałków, przewlekłego zapalenia zatok bocznych nosa czy wielu innych problemów zdrowotnych. Właśnie dlatego w przypadku zaobserwowania problemów ze zbyt gęstą śliną, należy zgłosić się do lekarza.

Gdzie produkowana jest ślina?

Za wytwarzanie tej wydzieliny odpowiedzialne są ślinianki przyuszne, a więc największe, parzyste gruczoły tego rodzaju znajdujące się w jamie ustnej. Ich ujście zlokalizowane jest na błonie śluzowej policzka w obszarze górnych zębów trzonowych. Inną sporą parą gruczołów ślinowych są ślinianki podżuchwowe, których ujście ma miejsce w rejonie dolnych siekaczy. Reszta śliny produkowana jest przez niewielkie, pojedyncze gruczoły ślinowe umiejscowione na podniebieniu miękkim. Co ciekawe, ślinianki człowieka w ciągu 24 godzin wytwarzaną do 1 litra śliny. Największa jej część wydzielana jest w ciągu dnia, a więc wtedy, gdy człowiek jest aktywny.

O czym może świadczyć gęsta ślina?

Przyczyn występowania gęstej śliny może być wiele. Specjaliści wskazują tutaj między innymi przewlekły stan zapalny zatok przynosowych, którego podłoże leży w nawracających infekcjach wirusowych wywołanych wirusami grupy, paragrypy oraz rynowirusami. Infekcja doprowadza do stanu zapalnego oraz obrzęku błony śluzowej nosa i zatok przynosowych. Wydzielina staje się coraz gęstsza, przez co możemy mieć problem z jej przełknięciem i odchrząknięciem. Właśnie dlatego pacjentom z tym problemem doskwiera często odruch wymiotny w trakcie mycia zębów i mdłości. Inną przyczyną gęstej śliny może być też według lekarzy przerost migdałków podniebiennych, który może wynikać z nawracającej anginy, reakcje alergicznej czy stanów zapalnych błony śluzowej. Niekiedy jego źródło jest poważniejsze i jest nim nawet chłoniak, zakażenie grzybicze, kiła czy gruźlica.

Gęsta ślina może być też objawem współtowarzyszącym refluksowi żołądkowo-przełykowemu. W trakcie tej dolegliwości dochodzi do cofania się treści żołądkowej do przełyku. Za to zjawisko odpowiada obniżone napięcie zwieracza dolnego przełyku, do którego może dojść w nocy, kiedy to znajdujemy się w pozycji leżącej. Właśnie dlatego objawy refluksu potęgują się w nocy, kiedy to pojawia się także zbyt gęsta ślina. Innym schorzeniem, w którym pojawia się objaw gęstej śliny, jest mononukleoza. To choroba zakaźna, za której rozwój odpowiedzialny jest wirus Epsteina- Barra. Pojawia się przede wszystkim u osób w okresie dojrzewania oraz we wczesnej młodości. Wirus roznosi się drogą kropelkową oraz przez ślinę. Bardzo gęsta wydzielina jest też częstym objawem zespołu Pradera-Williego. To zespół wad wrodzonych wynikających z niewłaściwej struktury kody DNA. Schorzenie polega na tym, iż chory nie odczuwa sytości, co może oczywiście prowadzić do szybkiego przybierania na wadze i późniejszych konsekwencji otyłości.

Co ważne, przyczyna gęstej śliny może być też dosyć prozaiczna i łatwa o wyeliminowania. Niekiedy taka wydzielina jest skutkiem wypijania niewystarczającej ilości wody. Codzienna ilość wypijanego płynu powinna wynosić co najmniej 2l. W tym wypadku wystarczy zadbać o odpowiednią podaż wody, aby pozbyć się uciążliwego objawu.

Gęsta ślina- jakie mogą być jej konsekwencje?

W przypadku gęstej śliny można mówić przede wszystkim o zaburzeniu połykania. Osoba z tą dolegliwością wdycha powietrze, zamiast połykać z powodu powstającej trudności. Może to doprowadzić nawet do aspiracyjnego zapalenia płuc. Gęsta wydzielina sprawia także uczucie lepkości i suchości w ustach, czasem pacjentowi towarzyszy też nieświeży oddech, trudności w życiu i mówieniu. Oprócz tego gęsta ślina doprowadza do wzrostu próchnicy oraz schorzeń przyzębia w dziąsłach. Język może też przez to wyschnąć, a co za tym idzie, zmienia się uczucie smaku. Oprócz tego, na jego powierzchni widoczne stają się niewielkie pęknięcia. Takiej osobie mogą doskwierać też spierzchnięte usta i rany w jamie ustnej.

Gęsta ślina- diagnoza

Lekarze wykorzystują pewne badania do oceny przepływu krwi, dzięki którym określa się ilość śliny. Ponadto, czasem wykonuje się też biopsję gruczołów ślinowych w celu ich analizy i odnalezienia zjawisk patologicznych czy problemów anatomicznych.