Blog

Dieta makrobiotyczna – jadłospis, zasady oraz efekty

Dieta makrobiotyczna to przede wszystkim forma starożytnej diety naturalnej. Opiera się na zasadach dawnej medycyny chińskiej i zakłada utrzymanie równowagi energetycznej yin i yang, zwłaszcza dzięki spożywanym produktom. Nie jest to jednak dieta odchudzająca, lecz sposób na życie. Zgodnie z jej założeniami spożywanie produktów wpływa na zarówno na samopoczucie, zdrowie jak i kondycję fizyczną. Czym dokładnie jest ten sposób żywienia i jak oddziałuje na organizm? Czy dieta makrobiotyczna uważana jest za zdrową i skuteczną dietę?

Dieta makrobiotyczna – na czym dokładnie polega i co warto wiedzieć?

Dieta makrobiotyczna ma na celu nie tylko utrzymanie odpowiedniej wagi, ale także osiągnięcie równowagi w życiu. Jej zasady dotyczą umysłu i ciała. Ten sposób odżywiania zachęca do regularnego spożywania posiłków, słuchania swojego organizmu, aktywności fizycznej i pozytywnego nastawienia psychicznego. W przeciwieństwie do większości diet skład diety makrobiotycznej skoncentrowany jest na osobie i dostosowany do klimatu, pory roku, położenia geograficznego, wieku, płci, a także poziomu aktywności i stanu zdrowia.

Dieta charakteryzuje się tym, że można ją stosować przez maksymalnie 2 miesiące, a więc ci, którym zależy na utracie kilku kilogramów, z pewnością zdążą uporać się z ich zrzuceniem. Nie zaleca się jednak stosowania tego sposobu odżywiania w przypadku osób, które cierpią na osteoporozę, choroby serca, nadczynność tarczycy oraz kamicę nerkową. Na dietę nie powinny także przechodzić kobiety w ciąży, w czasie menopauzy i dzieci oraz młodzież znajdująca się w okresie wzrostu.

Na czym jednak polega dieta George’a Ohsawy? Jej podstawę stanowią produkty nieprzetworzone oraz niekonserwowane. Chińska medycyna zaleca, aby od 40 do 50% dziennego jadłospisu tworzyły produkty pochodzenia naturalnego. Mowa tutaj o tych przygotowanych na bazie pełnych i niełuskanych ziaren zbóż. Warzywa z kolei powinny stanowić 25-35%, natomiast owoce, orzechy, nasiona oraz rośliny strączkowe 5-10% dziennej racji. Co istotne, dieta wcale nie jest restrykcyjną formą odchudzania, toteż w jej menu bez problemu mogą znaleźć się tłuszcze – koniecznie jednak tylko roślinne.

Dieta makrobiotyczna – jakie produkty należy wykluczyć z jadłospisu?

Ci, którzy zainteresowali się dietą makrobiotyczną, powinni zdawać sobie sprawę z tego, że z jadłospisu należy wykluczyć takie produkty, jak:

  • mięso,
  • jajka,
  • nabiał,
  • cukier oraz wszelkie produkty, które posiadają go w swoim składzie,
  • owoce tropikalne oraz południowe,
  • soki na bazie owoców tropikalnych i południowych,
  • kawa i czarna herbata.

Oprócz tego trzeba również zająć się wyeliminowaniem produktów konserwowanych, mrożonych, rafinowanych, oczyszczanych, barwionych sztucznie i aromatyzowanych. Pozbyć należy się również ekstraktów, ostrych przypraw, octu spirytusowego, a także mocnych napojów alkoholowych. Koniecznie uwagę trzeba zwrócić też na sposób, w jaki spożywa się posiłki – istotne, aby jeść wolno i dokładnie przeżuwać pożywienie. Napoje z kolei powinno się pić w niewielkich ilościach i to minimum 15 minut po posiłku – nigdy natomiast w jego trakcie. Zadbać wypada również o to, aby ostatni posiłek spożyć nie później niż 3 godziny przed położeniem się spać.

Jak prezentuje się przykładowy jadłospis diety makrobiotycznej?

Dieta makrobiotyczna powinna przede wszystkim opierać się na pełnoziarnistych zbożach. Jak wygląda przykładowy jadłospis? Otóż na śniadanie zaleca się spożycie kaszy jaglanej ze śliwką. Drugie śniadanie z kolei może stanowić surowa marchewka z kalarepą, a dobrym pomysłem, który sprawdzi się w przypadku obiadu, będzie kalafior pieczony z tofu. Deserem natomiast może być pieczone jabłko, a kolacją – zupa pomidorowa podana z brązowym ryżem.

Poszukując ciekawych inspiracji, które z powodzeniem można wykorzystać w diecie makrobiotycznej, warto zwrócić uwagę na wegańskie przepisy. Okazuje się, że większość z nich bez problemu można zastosować, będąc na diecie makrobiotycznej. Istotne jest także, aby codziennie jeść zupy – w takim wypadku przydadzą się więc przepisy na pyszne rozgrzewające zupy krem.

Dieta makrobiotyczna – jakie efekty może przynieść?

Dieta makrobiotyczna nie została opracowana jako sposób na odchudzanie. To przede wszystkim filozofia życia, dzięki której można żyć długo, zdrowo i szczęśliwie. George Ohsawa zapewnia jednak w swojej książce, że tą metodą z powodzeniem można osiągnąć utratę wagi u pacjentów z nadwagą lub otyłością. Opisuje również, że dieta ma pozytywny wpływ na wiele chorób, które tradycyjna medycyna uważa za nieuleczalne.

Obecnie na świecie jest dużo zwolenników diety makrobiotycznej. Co więcej, jej zasady popiera także wielu lekarzy, argumentując to faktem, że produkty, które stanowią podstawę tego sposobu żywienia, są bogatym źródłem witamin, składników mineralnych, białka oraz węglowodanów. Z założenia dieta makrobiotyczna zawiera w sobie wszystkie niezbędne witaminy i składniki odżywcze – między innymi:

  • witaminy C i A,
  • wapń,
  • żelazo.

Według dietetyków zboża stanowiące podstawę diety poprawiają trawienie i krążenie, a także oczyszczają krew i zwiększają naturalną odporność na infekcje i choroby. Poprawiają także działanie układu nerwowego i mózgu oraz pracę gruczołów wydzielania wewnętrznego. Warzywa z kolei zapobiegają chorobom i łagodzą ich przebieg. Co więcej, odpowiedzialne są między innymi za wzmacnianie siły woli i korzystny wpływ na jelita, serce oraz płuca. Ryby z kolei zawierają wysokiej jakości białko, a nasiona i orzechy – wiele składników odżywczych, takich jak błonnik, wapń, witaminę A, B, E oraz minerały.

Dieta makrobiotyczna – czy warto się nią zainteresować?

Dieta makrobiotyczna zachęca do sięgania po lokalne produkty, jednocześnie wykluczając konsumpcję mięsa, co może zainteresować tych, którzy są szczególnie świadomi ekologii oraz tych, którzy wybrali tę dietę ze względów etycznych. Z żywieniowego punktu widzenia dieta makrobiotyczna bogata w zboża, produkty pełnoziarniste, warzywa i nasiona korzystnie wpływa na gospodarkę lipidową. Ograniczając spożywanie nasyconych kwasów tłuszczowych, które znajdują się w produktach pochodzenia zwierzęcego, korzystnie wpływa się na układ sercowo-naczyniowy. Zwolennicy diety zapewniają, że nie tylko sprzyja ona odchudzaniu, ale również leczy depresję, działa antynowotworowo oraz odkwasza organizm, oczyszczając go również z toksyn. Obecny stan wiedzy z kolei udowadnia, że wpływ diety na pH krwi i moczu jest znikomy, a za usuwanie toksyn z organizmu odpowiadają narządy wewnętrzne – do ich prawidłowej pracy wystarczy zdrowa i odpowiednio zbilansowana dieta. Nie oznacza to jednak, że makrobiotyczny sposób żywienia jest złym pomysłem – warto jednak przed rozpoczęciem żywienia według zasad diety makrobiotycznej skonsultować się z lekarzem.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.