Czy można przeoczyć objawy choroby POChP?

Przewlekła Obturacyjna Choroba Płuc jest jedną z najczęstszych przyczyn przedwczesnych zgonów na świecie. Szacuje się, że w Polsce choruje na nią około 2 miliony ludzi, jednak dokładna liczba jest niemożliwa do wskazania z uwagi na to, że wiele osób mających objawy choroby POChP nie zgłasza się do lekarza. Zdarza się bowiem, że objawy choroby początkowo nie są dla pacjentów na tyle uciążliwe, aby zmusić ich do pilnego poszukania pomocy. POChP może rozwijać się latami, niszcząc płuca i stopniowo obniżając komfort życia. Jak zatem objawia się Przewlekła Obturacyjna Choroba Płuc i na jakie symptomy warto zwrócić szczególną uwagę? Wyjaśniamy to w naszym artykule.

Kto powinien zachować czujność?

Podstawowym problemem związanym z Przewlekłą Obturacyjna Chorobą Płuc jest to, że duża część pacjentów jest diagnozowana już na etapie znacznego jej zaawansowania . Wynika to z faktu, iż rzeczywiście początkowe objawy choroby POChP mogą być mylone z wieloma innymi problemami zdrowotnymi – najczęściej z astmą, alergią wziewną czy infekcją górnych lub dolnych dróg oddechowych, chorobami układu krążenia.

To właśnie dlatego tak ważne jest, aby osoby znajdujące się w grupie ryzyka Przewlekłej Obturacyjnej Choroby Płuc zachowały czujność i nie bagatelizowały sygnałów wysyłanych przez organizm. Tę grupę tworzą przede wszystkim:

• Palacze (byli i obecni, a także bierni) po 40 roku życia,
  • Osoby pracujące w warunkach wysokiego zapylenia (np. kosmetyczki, budowlańcy, pracownicy ekip remontowych, rolnicy),
  • Osoby narażone na oddychanie silnie zanieczyszczonym powietrzem, co jest szczególnie dotkliwym problemem dla mieszkańców południowej Polski.

POChP jeszcze do niedawana była uważana za chorobę, która najczęściej dotyczy palaczy. Dziś wiemy już, że mogą ją wywołać także inne czynniki, wśród których szczególnie istotnym staje się smog. Rosnąca liczba diagnozowanych pacjentów, którzy nigdy nie palili papierosów, jednoznacznie wskazuje na to, jak fatalne skutki zdrowotne niesie ze sobą zanieczyszczenie powietrza.

Najbardziej charakterystyczne objawy choroby POChP

Odpowiadając na pytanie „Czy można przeoczyć objawy choroby POChP?”: tak, wielu pacjentów przeocza objawy choroby POChP i nie ma w tym nic dziwnego. Oobjawy POChP często mogą być mylone z innymi schorzeniami.. Zdarza się, że objawy POChP przez długi czas mogą być mało dokuczliwe i zrzucane np. na przeziębienie czy zmęczenie pracą.

Istnieją cztery najważniejsze objawy choroby POChP, których zauważenie powinno spowodować zapalenie się lampki ostrzegawczej i skłonić pacjenta do wizyty u lekarza pierwszego kontaktu. Omawiamy je poniżej:

1. Kaszel – w przebiegu POChP kaszel jest przewlekły, a nie napadowy (co odróżnia tę chorobę m.in. od astmy). Może utrzymywać się przez wiele tygodni lub nawet miesięcy. Z czasem pacjent przestaje zwracać na to uwagę, co tylko opóźnia diagnostykę. Istotne jest to, że kaszlu nie można powiązać z innymi czynnikami, jak infekcja czy alergia.
  2. Odkrztuszanie plwociny – szczególnie poranne i wieczorne odkrztuszanie jest częstym objawem choroby POChP. Plwocina ma gęstą konsystencję i ropno-śluzową barwę. Czasami pojawiajwia się w niejkrew ,  Gdy pojawi się krew, koniecznie trzeba udać się do lekarza i go o tym poinformować Lekarz zleci pogłębioną diagnostykę w celu wykrycia przyczyn tego objawu.
  3. Duszność – początkowo nie musi znacząco wpływać na codzienne życie, natomiast może stopniowo się nasilać i pojawiać się nawet w fazie spoczynku. Chorzy na POChP nie są w stanie utrzymać dotychczasowej aktywności fizycznej, szybko się męczą, przestają uprawiać sport, trudności sprawia im nawet zwykły spacer.
  4. Obniżona tolerancja wysiłkowa – ten objaw jest trudny do przeoczenia, zwłaszcza w przypadku osób, które są aktywne fizycznie. Początkowo pojawia się uczucie ciągłego zmęczenia, z czasem problemem zaczyna być wykonywanie nawet prozaicznych czynności, jak wchodzenie po schodach, ubieranie się, przyrządzanie jedzenia, sprzątanie etc.

Więcej o objawach choroby POChP można przeczytać na stronie internetowej https://oddychajmy.pl/podstawowe-objawy/.

Jak zareagować na objawy choroby POChP?

Najważniejsze jest jak najszybsze zgłoszenie się do lekarza pierwszego kontaktu. Nie ma sensu zwlekać z zarejestrowaniem się w przychodni. Koniecznie trzeba przedstawić lekarzowi zaobserwowane u siebie objawy choroby POChP. Doktor wstępnie zweryfikuje stan zdrowia pacjenta, chcąc wykluczyć np. infekcję dróg oddechowych. Przeprowadzi również wywiad lekarski, na podstawie którego podejmie decyzję o skierowaniu pacjenta na bardziej szczegółową diagnostykę.

Pacjent z objawami choroby POChP zapewne otrzyma skierowanie do poradni pulmonologicznej i – pisząc obrazowo – wejdzie na ścieżkę diagnostyczną w kierunku rozpoznania Przewlekłej Obturacyjnej Choroby Płuc i wykluczenia innych przyczyn aktualnie zgłaszanych objawów. Bazuje ona na badaniu spirometrycznym (bezbolesnym, choć dość męczącym), natomiast wskazane może być przeprowadzenie również innych badań, w tym RTG klatki piersiowej, echo serca, EKG, badania gazometrycznego, pulsoksymetrii czy ergospirometrii (ocena tolerancji wysiłku).

Jeśli badania potwierdzą, że pacjent ma POChP, wówczas zostanie mu zaproponowana ścieżka leczenia. Choroba powoduje nieodwracalne zmiany w płucach, natomiast można zastosować leczenie objawowe poprawić komfort codziennego funkcjonowania często umożliwić mu kontynuowanie kariery zawodowej oraz zachowanie ograniczonej aktywności fizycznej.