Zwyrodnienie plamki żółtej – objawy choroby

Zwyrodnienie plamki żółtej (AMD) to schorzenie, które dotyka w przeważającej większości osoby starsze. Wymaga ono odpowiedniego leczenia, gdyż w przeciwnym razie może doprowadzić nawet do utraty wzroku. Czym jest plamka żółta, jak dochodzi do jej zwyrodnienia i w jaki sposób leczyć tą przypadłość?

Czym jest zwyrodnienie plamki żółtej?

Plamka żółta oka to centralna część siatkówki, która odpowiedzialna jest za wyraźne widzenie, bez zbędnych zniekształceń. To właśnie niepozorna plamka żółta umożliwia rozróżnianie kolorów, czytanie czy pisanie. Zwyrodnienie plamki żółtej polega na postępującym jej uszkodzeniu. Choroba ta dotyczy w przeważającej mierze osób starszych, dlatego mówi się, że zwyrodnienie plamki żółtej związane jest bezpośrednio z wiekiem.

Objawy zwyrodnienia plamki żółtej

Funkcjonująca w prawidłowy sposób plamka żółta odpowiada za prawidłowe widzenie, dlatego w przypadku jej degradacji zaobserwować można przede wszystkim stopniowe pogarszanie się widzenia. Typowe, dodatkowe objawy to:

• niewyraźne widzenie z bliska,
  • trudności w czytaniu i pisaniu,
  • pojawianie się w zasięgu wzroku czarnej plamy, której rozmiar z czasem ulega powiększeniu,
  • falowanie prostych linii.

Przyczyny zwyrodnienia plamki żółtej

Choroby oczu bardzo często pojawiają się wraz z wiekiem. Plamka żółta może z czasem ulegać degradacji, dlatego choroba najczęściej rozpoznawana jest u seniorów. Niemniej jednak czynnikami ryzyka są także:

• palenie papierosów,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • zaawansowana cukrzyca,
  • otyłość,
  • predyspozycje genetyczne.

Zwyrodnienie plamki żółtej statystycznie częściej dotyka kobiety.

Rodzaje zwyrodnienia plamki żółtej

Medycyna wyróżnia dwa rodzaje zwyrodnienia plamki żółtej. Pierwsze z nich to AMD suche, które prowadzi do stopniowej utraty centralnego pola widzenia, jednak widzenie peryferyjne często pozostaje przy tym nienaruszone. Choroba oczu postępuje stosunkowo powoli, choć w dalszym ciągu mocno wyniszcza narząd wzroku. Drugim rodzaj to AMD wysiękowe, którego skutki są niemalże identyczne, jednakże choroba przebiega w znacznie szybszym tempie.

Leczenie zwyrodnienia plamki żółtej

W przypadku wysiękowej postaci AMD leczenie polega na wprowadzaniu do wnętrza gałki ocznej leku, hamującego rozwój nieprawidłowych naczyń krwionośnych, a tym samym postęp choroby. Robi się to za pomocą zastrzyków doszlistkowych, wykonywanych w znieczuleniu miejscowym. Czasami można również zastosować operację laserową. Tymczasem na AMD suche obecnie nie ma skutecznego lekarstwa. Jest to choroba oczu, która wymaga odpowiedniego podejścia ze strony pacjenta, a mianowicie stosowania właściwego oświetlenia czy szkieł powiększających. Plamka żółta pod wpływem leczenia nie ulega regeneracji, jednak stosując odpowiednie środki, można zapobiec rozwojowi choroby. Pacjent, u którego zostanie zdiagnozowane zwyrodnienie plamki żółtej, powinien pozostać pod opieką lekarza okulisty, który podejmuje decyzję odnośnie stosowania poszczególnych metod leczenia. Ważne jest też, aby na bieżąco kontrolować przebieg i postęp choroby.