Pięć rzeczy, które powinniśmy wiedzieć o ketoprofenie

Ketoprofen to bardzo popularna substancja, która ma głównie zastosowanie przeciwbólowe. Jest to preparat należący do niesteroidowych leków przeciwzapalnych i przeciwreumatycznych. Po tego typu leki sięgamy najczęściej, kiedy doskwiera nam silny, uciążliwy ból. Ale czy wiemy o nich wszystko? Przedstawiamy pięć rzeczy, które należy wiedzieć o ketoprofenie.

Jak działa ketoprofen?

Ketoprofen działa poprzez hamowanie aktywności cyklooksygenazy (COX-1 i COX-2), która jest enzymem odpowiedzialnym m.in. za powstawanie stanów zapalnych w organizmie. Ketoprofen zmniejsza objawy stanów zapalnych, np. obrzęk, podwyższoną temperaturę ciała, silny ból, sztywność stawów. Ketoprofen bardzo łatwo się wchłania, a jego maksymalne działanie możemy obserwować po około 1,5 godziny od zażycia tabletki. Preparatem, który zawiera ketoprofen, jest powszechnie dostępny na rynku lek Ketonal. Cena Ketonalu jest bardzo przystępna i waha się od 8 do 12 zł za 10 sztuk kapsułek.

Kiedy stosuje się ketoprofen?

Ketoprofen stosuje się głównie w leczeniu bóli różnego pochodzenia i o różnym nasileniu. Są to przede wszystkim bóle mięśni, stawów i głowy o umiarkowanym nasileniu. Ketoprofen stosuje się także przy reumatoidalnym zapaleniu stawów (RZS) oraz przy różnych chorobach zwyrodnieniowych stawów. Lek można stosować również dożylnie, poprzez zastrzyk, a głównym wskazaniem do takiej formy podania są bóle po zabiegach chirurgicznych.

Przeciwwskazania do stosowania ketoprofenu

Głównym przeciwwskazaniem do stosowania preparatów z ketoprofenem jest alergia (nadwrażliwość) na którykolwiek składnik leku. Nie jest także wskazane stosowanie ketoprofenu jeśli wystąpiły u nas alergie związane z uczuleniem na kwas acetylosalicylowy lub na inne niesteroidowe leki przeciwzapalne takie jak ibubrofen czy kwas tiaprofenowy. Tego typu uczulenia objawiają się przede wszystkim nagłymi atakami astmy, pokrzywką lub innymi wysypkami na skórze. Ponadto ważnym przeciwwskazaniem do stosowania ketoprofenu są:

• choroby wrzodowe żołądka i/lub dwunastnicy,
  • niewydolności nerek,
  • niewydolności wątroby,
  • ciężkie niewydolności serca,
  • III trymestr ciąży,
  • skłonność do krwawień.

Nie jest wskazane stosowanie ketoprofenu przez kobiety w ciąży i karmiące piersią. W takiej sytuacji, przed zażyciem leku należy koniecznie skonsultować się z lekarzem.

Ketoprofen a inne leki

Musimy poinformować lekarza, jeśli przyjmujemy równolegle inne leki takie jak:

• kwas acetylosalicylowy (aspiryna) w dużych dawkach,
  • leki przeciwzakrzepowe (warfaryna, heparyna) oraz leki hamujące agregację płytek krwi (tyklopidyna, klopidogrel),
  • lit – ketoprofen może wpływać na zwiększenie stężenia litu i nasilenie jego działania toksycznego,
  • leki moczopędne (np. furosemid),
  • leki przeciwnadciśnieniowe, np. propranolol – ketoprofen może wpływać na zmniejszenie działania tych leków, przy jednoczesnym ryzyku uszkodzenia nerek,
  • lekami przeciwcukrzycowymi – ketoprofen może wyraźnie nasilać ich działanie.

Działania niepożądane ketoprofenu

Najczęściej występującymi działaniami niepożądanymi przy zażywaniu ketoprofenu są:

• niestrawność,
  • bóle brzucha,
  • biegunki,
  • zaparcia i wzdęcia,
  • jadłowstręt,
  • wymioty.

Artykuł Pięć rzeczy, które powinniśmy wiedzieć o ketoprofenie pochodzi z serwisu Zdrowiutko.