Powszechnym mitem jest, że trądzik spotyka tylko osoby w wieku młodzieńczym, a dorośli mogą odetchnąć z ulgą i się nim nie przejmować. Trądzik u dorosłych jest często spotykany, nawet jeśli nigdy wcześniej nie zmagali się oni z problemami skórnymi. Poznaj przyczyny występowania trądziku u dorosłych.

Nieodpowiednia pielęgnacja

Trądzik u dorosłych objawia się przede wszystkim u kobiet, chociaż zdarza się także u mężczyzn. Główną przyczyną trądziku u dorosłych jest źle dobrana pielęgnacja skóry, która wraz z wiekiem powinna być dostosowywana do jej zmieniających się potrzeb. U dorosłych gruczoły, które odpowiadają za wydzielanie łoju, pracują inaczej niż u młodych osób. Sam łój ma gęstszą konsystencję i przez to trudniej wydostaje się na powierzchnię skóry, jednocześnie zapychając pory. Odpowiednią pielęgnację naszej skóry pomoże nam dobrać dermatolog. Także w aptekach znajduje się dużo profesjonalnych produktów do pielęgnacji. Przykładem mogą być kosmetyki z linii Pharmaceris T podczas leczenia trądziku, które zapewniają optymalne nawilżenie skórze.

Problemy hormonalne

Problemy hormonalne są przyczyną powstawania trądziku u około 20 proc. dorosłych. Rozregulowane hormony mogą dawać różne objawy i czasem ciężko jest połączyć je z powstawaniem nowych wykwitów na cerze.

Stres i zła dieta

Nadmierny stres to kolejna bardzo popularna przyczyna trądziku wśród dorosłych. Nasila on produkcję gęstego łoju, a tym samym zapychania porów. Powstaje też coraz więcej zaskórników. Wraz ze stresem w parze często idzie źle dobrana dieta, spożywanie posiłków w dużym pośpiechu oraz jedzenie dużej ilości fast foodów. Tego typu posiłki sprawiają, że poziom insuliny we krwi ulega szybko podwyższeniu, a to pobudza produkcję androgenów i znacznie wzmaga łojotok. Do powstawania trądziku może się też przyczyniać dieta, która źle wpływa na nasz przewód pokarmowy, lub produkty, na które możemy być uczuleni.

Objawy trądziku u dorosłych

Podstawowym objawem trądziku u dorosłych jest powstawanie zaskórników i podskórnych gul, które są niezwykle bolesne i wrażliwe. Powstają one w miejscach nasilonej produkcji łoju, czyli głównie na czole, brodzie oraz w okolicy nosa. Wyróżniamy dwa rodzaje zaskórników:

• zamknięte – charakteryzują się tym, że są małe, białe i mają na środku specyficzne małe dołeczki, które najlepiej widać po odpowiednim naciągnięciu skóry; powstają one na skutek zablokowania gruczołów łojowych,
  • otwarte – przybierają najczęściej formę brązowych lub czarnych kropek, które są przeważnie umiejscowione na brodzie i nosie, ale mogą tez występować w innych miejscach na twarzy, np. na policzkach.

Każdy rodzaj zaskórników jest bardzo wrażliwy na wyciskanie i nie powinno się ich w ogóle ściskać, pocierać czy drapać. Może to doprowadzić do rozniesienia się stanu zapalnego po innych miejscach na twarzy i do powstania ropnych zapaleń w miejscu wyciskanego zaskórnika.

Jak leczyć trądzik u dorosłych?

Leczenie trądziku dorosłych powinno przebiegać pod ścisłym nadzorem dermatologa. Jeśli zmiany są rozległe i zaognione z pewnością konieczne będzie wprowadzenie antybiotykoterapii. Jednocześnie wprowadza się odpowiednią pielęgnację, ponieważ zdarza się, że po odstawieniu antybiotyku, trądzik może szybko nawrócić. Dlatego tak ważna jest właśnie dobrze dopasowana pielęgnacja w postaci delikatnych żeli myjących i dobrze nawilżających kremów.

Artykuł Myślałeś, że problemy z cerą masz już dawno za sobą? Trądzik może dopaść i dorosłych pochodzi z serwisu Zdrowiutko.