Kiedy należy wybrać się do okulisty?

Okulista jest specjalistą, który zajmuje się diagnostyką oraz leczeniem wad i chorób wzroku. Z porady lekarza korzystają pacjenci, u których występują niepokojące objawy, jak np. problemy z wyraźnym widzeniem, ale wizyta może odbyć się także jako element szerokiej profilaktyki zdrowotnej. W takim razie, z jakimi objawami należy wybrać się do specjalisty?

Wizyta profilaktyczna

Wiele osób decyduje się na umówienie konsultacji u okulisty profilaktycznie, aby regularnie kontrolować stan wzroku. Dzięki temu ewentualne wady czy choroby mogą zostać wykryte we wczesnym stadium, co pozwala na szybkie wdrożenie leczenia lub dobór odpowiedniej korekcji. Takie postępowanie jest o tyle korzystne, że szybka reakcja nie tylko pozwala poprawić stan wzroku pacjenta, ale także zapobiega pogłębianiu wad.

Oferta profilaktyczna umożliwia skorzystanie z porady specjalistycznej osobom w każdym wieku, a wybrani lekarze zajmują się również kontrolą wzroku u najmłodszych dzieci, w tym niemowląt.

Objawy, które skłaniają do wizyty

Decyzję o konsultacji z okulistą podejmują pacjenci, gdy zauważają u siebie objawy pogorszenia wzroku. Okulista Łódź przyjmuje osoby, u których występują problemy z prawidłowym widzeniem, np. gdy pacjent orientuje się, że gorzej widzi przedmioty będące daleko lub blisko. Pogorszenie ostrości widzenia jest jedna z najczęstszych przyczyn, z jakimi pacjenci zgłaszają się do specjalisty, ale to nie jedyne powody.

Po pomoc do specjalisty należy udać się również w sytuacji, gdy występują problemy powtarzającego się zapalenia spojówek, aby lekarz mógł ocenić przyczynę nawracających problemów.

Wśród mniej oczywistych objawów, na które warto zwrócić uwagę i zasięgnąć porady lekarza wymienić można częste mruganie oraz mrużenie oczu i wytężanie wzroku, np. podczas oglądania telewizji lub czytania. Problemem, który może wymagać konsultacji okulistycznej mogą być także częste bóle głowy, jak również pieczenie lub swędzenie oczu, suchość lub nadmierne łzawienie. Porady specjalisty wymaga również stan, gdy pacjent odczuwa notoryczne zmęczenie oczu.

Badanie okulistyczne

W zależności od występujących objawów i potencjalnych przyczyn wizyty okulista podejmuje decyzję o kierunku diagnostyki. Standardowo wykonywane są badania ostrości wzroku, chociaż diagnostyka może być znacznie szersza i obejmować w szczególności: badanie pola widzenia, badanie dna oka, pomiar ciśnienia w gałce ocznej czy optyczną koherentną  tomografię OCT.

Artykuł Kiedy należy wybrać się do okulisty? pochodzi z serwisu Zdrowiutko.