Jak rozpoznać i jak leczyć stopę cukrzycową?

Stopa cukrzycowa to jeden z najpoważniejszych powikłań nieleczonej lub niedostatecznie kontrolowanej cukrzycy typu 1. oraz typu 2. Jej leczenie jest długotrwałe i wymaga sporej wiedzy i wysiłku nie tylko ze strony lekarzy różnych specjalizacji, ale również ze strony samego pacjenta. Jak zatem rozpoznać objawy zespołu stopy cukrzycowej oraz jak leczyć stopę cukrzycową?

Pierwsze objawy zespołu stopy cukrzycowej

Pierwsze objawy zespołu stopy cukrzycowej są dość niejednoznaczne. Chorzy zaczynają bowiem cierpieć na mrowienia, drętwienia w stopie. Przestają prawidłowo odczuwać temperaturę lub dotyk. Pojawia się także ból, który nasila się nocą. Te objawy zespołu stopy cukrzycowej powinny zaniepokoić każdego. Niestety wiele osób bagatelizuje je i w konsekwencji stan ich nóg zdecydowanie się pogarsza. Wiedza i świadomość na temat stopy cukrzycowej, jej objawów i powikłań, jest jak widać niezwykle ważna nawet do tego, by nie pomylić objawów i w odpowiednim momencie zareagować. W zdobywaniu wiedzy na temat cukrzycy oraz jej powikłań, takich jak stopa cukrzycowa są specjalistyczne artykuły, opracowania, książki i poradniki dla cukrzyków. Nie zastąpią one jednak nigdy rozmowy z lekarzem. To dzięki szybkiej reakcji specjalisty można skutecznie walczyć z zespołem stopy cukrzycowej. Nieleczony może prowadzić bowiem nawet do amputacji kończyny!

Stopy cukrzycowe – inne objawy

Osoby dotknięte tą jednostką chorobową w przypadku niepodjęcia leczenia i bagatelizowania objawów mogą zaobserwować kolejne, postępujące zmiany w obrębie swych stóp. Stopy cukrzycowe są zwykle bolesne i zdrętwiałe. Poruszanie się staje się coraz bardziej uciążliwe. Na ich powierzchni zaczynają pojawiać się rany i owrzodzenia, a także pęcherze i modzele. To jednak nie wszystko. Postępująca choroba prowadzi do:

• zaburzeń w odczuwaniu bólu, temperatury oraz dotyku;

• deformacji, zniekształceń kości;

• zaburzeń w wydzielaniu potu, łuszczenia, przesuszania się skóry;

• problemów z chodzeniem.

Choroba w wielu przypadkach towarzyszy grzybica, co znacznie pogarsza stan stóp cukrzycowych oraz utrudnia poruszanie się.

Artykuł Jak rozpoznać i jak leczyć stopę cukrzycową? pochodzi z serwisu Zdrowiutko.