Choruje na nią około 2 milionów Polaków. Sprawdź, co to jest POChP

POChP, czyli Przewlekła Obturacyjna Choroba Płuc, jest jedną z najczęściej diagnozowanych chorób układu oddechowego. Światowa Organizacja Zdrowia prognozuje, że do 2030 roku może to być trzecia przyczyna umieralności w ludzkiej populacji. Liczbę chorych na świecie szacuje się na około 380 milionów, z czego w Polsce jest to około 2 milionów osób. Co to jest POChP? Kto znajduje się w grupie ryzyka tej choroby? Jakie daje objawy? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w naszym artykule.

Co trzeba wiedzieć o POChP?

Przewlekła Obturacyjna Choroba Płuc jest chorobą układu oddechowego, która wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Współczesna medycyna klasyfikuje POChP, jako chorobę ogólnoustrojową, która może współwystępować z szeregiem innych chorób, jak osteoporoza, cukrzyca, rak płuca, nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, choroba tętnic obwodowych, zaburzenia rytmu serca, zespół metaboliczny, rozstrzenie oskrzeli czy refluks żołądkowo-przełykowy.

POChP powoduje ograniczenie przepływu powietrza w dolnych drogach oddechowych i pęcherzykach płucnych, czego konsekwencją jest niedotlenienie organizmu i ogólny spadek wydolności. Co ważne, zmiany w drogach oddechowych spowodowane przez chorobę są nieodwracalne.

To warto wiedzieć:

POChP to nie tylko jedna z najczęstszych przyczyn umieralności, ale także inwalidztwa i życiowej niesamodzielności.

Jakie są przyczyny POChP?

Chorobę wywołuje stan zapalny w układzie oddechowym. Najczęściej jest on spowodowany długotrwałą ekspozycją na szkodliwe czynniki środowiskowe, w tym m.in. pyły, gazy oraz przede wszystkim dym tytoniowy.

To palenie tytoniu pozostaje główną przyczyną Przewlekłej Obturacyjnej Choroby Płuc, a największą grupę ryzyka choroby stanowią osoby po 40. roku życia, które palą lub paliły (również biernie) wyroby tytoniowe.

Coraz ważniejszym czynnikiem mogącym wywołać POChP jest zanieczyszczenie powietrza. Wdychanie substancji toksycznych zawartych w smogu jest szkodliwe dla układu oddechowego i może powodować szereg problemów zdrowotnych, w tym zwiększać ryzyko zachorowania na Przewlekłą Obturacyjną Chorobę Płuc.

W grupie ryzyka POChP umieścimy również osoby, które są narażone na szkodliwe czynniki środowiskowe w swoim środowisku pracy – warto tutaj wymienić przede wszystkim górników, hutników, metalurgów, rolników, sprzątaczki, fryzjerki, kosmetyczki, pracowników budowlanych, pracowników zakładów chemicznych czy operatorów maszyn budowlanych.

Podstawowe objawy POChP

Poważnym problemem w kontekście Przewlekłej Obturacyjnej Choroby Płuc jest późna diagnostyka. Wynika to z faktu, iż choroba może przez długi czas rozwijać się bezobjawowo lub dawać skąpe, nieswoiste objawy. Stąd wiele osób znajdujących się w grupie ryzyka POChP i obserwujących u siebie np. przewlekły kaszel, zwleka z wizytą u lekarza do momentu, aż objawy staną się na tyle uciążliwe, że utrudniają normalne funkcjonowanie.

Wyróżniamy cztery podstawowe objawy POChP, czyli:

• Przewlekły kaszel– utrzymujący się przez dłuższy czas, niemający charakteru napadowego (jak przy astmie), nasilający się pod wpływem czynników drażniących, jak dym tytoniowy, kurz, zanieczyszczone powietrze etc.;
  • Duszność– objawem POChP może być zarówno duszność wysiłkowa, jak i pojawiająca się w fazie spoczynkowej;
  • Odkrztuszanie plwociny– plwocina to gęsta wydzielina z płuc, również o ropnym charakterze, w której można zaobserwować ślady krwi – jest to bardzo niepokojący objaw, który wymaga pilnej konsultacji lekarskiej;
  • Obniżona tolerancja wysiłku– czyli ogólne pogorszenie kondycji, wyraźny spadek formy, awersja do uprawiania sportu, a nawet podejmowania podstawowych aktywności, jak pójście na spacer, wejście do mieszkania po schodach itp.;

Masz te objawy i jesteś w grupie ryzyka POChP? Zgłoś się do lekarza!

W przypadku podejrzenia POChP pierwsze kroki należy skierować do gabinetu lekarza POZ. To lekarz rodzinny oceni, czy zasadne jest skierowanie pacjenta na dalszą diagnostykę do poradni pulmonologicznej.

Rozpoznania POChP (lub wykluczenia tej choroby) można dokonać w oparciu o wyniki specjalistycznych badań, na czele z badaniem spirometrycznym (spirometrią).

Leczenie choroby

Wiedząc już, co to jest POChP, warto również zdać sobie sprawę z tego, że tej choroby nie można wyleczyć. Istnieją natomiast nowoczesne formy terapii, których celem jest zmniejszenie nasilenia objawów choroby i tym samym danie chorej osobie szansy na samodzielne, relatywnie komfortowe życie.

Więcej o Przewlekłej Obturacyjnej Chorobie Płuc dowiesz się ze strony internetowej https://oddychajmy.pl/video/pochp-co-to-za-choroba/.

Artykuł partnera.